آموزش محافظت و نگهداری از تابلوی نقاشی

نویسنده: ایکاروس، بروزرسانی: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

آموزش نگهداری از تابلوی نقاشی شده را در اینجا توضیح میدهیم.
اگر به نقاشی های خود نگاهی بیندازید خواهید دید که آنها به سمت آسبیب دیدن و بعضی مواقع کثیف شدن و خاک گرفتگی یا رنگ پریدگی می روند. شاید شما بخواهید اقدامات پیشگیرانه ای را در جهت جلوگیری از بروز اتفاقات ذکر شده انجام دهید، حتی اگر در اثر هنری شما هنوز آثاری از آسیب یا آلودگی پدید نیامده باشد، پیشگیری میتواند اتفاقات ناخوشایند محتمل را جلوگیری نماید. در این مقاله به شما آموزش می دهیم چه زمانی نقاشیتان را تمیز کنید، چگونه آنرا تمیز کنید و چگونه آنرا را در برابر آلودگی یا آسیب محافظت نمایید. این راهنما میتواند توسط هنرمندان هنرجویان و کلکسیونرها مورد استفاده قرار گیرد.


یک اثر زیبا از کاراواجو در حال پاک سازی

یک اثر زیبا از کاراواجو در حال پاک سازی


همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین سعی کنید حتی المقدور در تمیز نگه داشتن اثر هنری تلاش کنید تا مجبور به پاک سازی آن نشوید، یا شاید بهتر باشد که گفته شود دیرتر مجبور به تمیز کردن آن شوید! محافظت از یک کار بسیار ساده تر از پاک سازی آن می باشد. اگر خود شما هنرمند اثر هستید، میتوانید یک پوشش ورنی جهت محافظت از خاک و آلودگی برای کار خود تدارک ببینید (این کار همیشه توصیه می شود). اولین نکته بسیار مهم برای ورنی گذاری این است که دقت کنید قبل از شروع کار، اثر شما کاملا تمیز بوده و عاری از هر گونه خاک و آلودگی های محیطی دیگر باشد. دقت کنید اگر در سطح کار شما آلودگی وجود داشته باشد و شما اقدام به ورنی گذاری کنید این آلودگی ها تقریبا برای همیشه در کار شما مهر موم خواهند شد! ورنی سازی اثر باعث می شود که سطح کار شما از حالت زبر و خشن در آمده و آلودگی کمتری به خود جذب نماید، همچنین باعث درخشندگی بیشتر رنگها ی کار شما خواهد شد و نقاشی زیباتر جلوه می نماید.


انواع ورنی تابلوی نقاشی

انواع ورنی تابلوی نقاشی


مواد و لایه های ورنی برای تمام رنگها یکسان نمی باشد، مثلا برای رنگ اکلریک نمی توان از همان ورنی استفاده کرد که برای رنگ روغن استفاده میشود، بنابراین همیشه لیبل روی ماده ورنی را با دقت مطالعه کرده و از ساختار و مواد آن اطلاع حاصل نمایید و مطمئن شوید که مواد ورنی مناسب کار خود را انتخاب کرده اید.


ورنی زدن روی تابلو

نگهداری و نمایش نادرست کار هنری همیشه یکی از اصلی ترین دلایل آسیب و آلودگی یک اثر هنری می باشد. بیشتر نقاشی ها به نور حساس هستند (مخصوصا نور خورشید)، بنابراین همیشه دقت کافی در انتخاب مکان مناسب برای یک نقاشی از اهمیت بالایی برخوردار است، مثلا روبروی یک پنجره بزرگ به هیچ عنوان محل مناسبی برای یک تابلوی نقاشی نیست! نقاشی های رنگ روغن نسبت به انواع دیگر در برابر درجه حرارت و رطوبت حساسند، بنابراین اگر شما یک مجموعه دار هستید و تعدادی آثار هنری را در زیرزمین یا انباری نگداری می کنید حتما از دستگاه ضد رطوبت در محل استفاده کنید و یا مطئن باشید محل نگهداری آثار عاری از هر نوع رطوبت می باشد. برای آثار ارزشمندتر و حساس تر انتخاب یک قاب محافظ شیشه ای می تواند گزینه خوبی باشد مخصوصا اگر کار را در محلی نصب می کنید که محل گرد و خاک است مثلا نصب یک تابلو در ارتفاع بالای یک دیوار بلند نزدیک به سقف.

سیگار کشیدن در فضایی که اثر هنری وجود دارد باعث وارد آمدن صدمه جدی به آن می شود، مخصوصا اگر کار دارای لایه ورنی نباشد، دود سیگار می تواند تمام تنهای رنگی یک اثر را برای همیشه تغییر داده و کاملا به کار شما آسیب وارد کند، بنابراین در محل وجود نقاشی سیگار نکشید!

یکی از دشمنان طبیعی آثار هنری گذشت زمان می باشد، گذشت زمان در اثر هنری باعث پوسته پوسته شدن، تغییر رنگ، ترک خوردن و تاب برداشتن کار خواهد شد و متاسفانه ما تنها می توانیم در این پروسه تاخیر ایجاد نماییم. اما اگر شما احساس کردید که در تابلوی شما این آثار نمایان شده به یک مرمت کار حرفه ای آثار هنری مراجعه نمایید.


شام آخر لئوناردو قبل و بعد از مرمت

شام آخر لئوناردو قبل و بعد از مرمت


اما در فرایند تمیز کردن اثر هنری ابتدا به یک نکته توجه داشته باشید، اگر شما مالک یک اثر هنری گرانقیمت هستید به هیچ عنوان به تنهایی اقدام به تمیز کردن آن ننمایید، این کار بسیار تخصصی می باشد بنابراین به نزد یک حرفه ای رفته و کار را به او بسپارید.

اما اگر خواستید به طور شخصی اقدام به این کار نمایید، اولین چیزی که باید به آن پی ببرید نوع آلودگی یا آسیبی است که کار شما با آن دست به گریبان است. برای تمیز کردن کار از آلودگی گرد و غبار یا تجمع ذرات قابل مشاهده راهکارهای ساده ای وجود دارد:

از محصولات پاک کننده استفاده نکنید. این کاملا واضح است که بسیاری از محصولات پاک کننده حاوی مواد حلال رنگ و یا تغییر دهنده رنگ هستند و این برای یک تابلوی نقاشی یعنی سم! آنها رنگهای شما را تغییر داده و یا نابود می کنند به طور خلاصه می توان گفت که کار شما دچار آسیب همیشگی خواهد شد.

از آب استفاده نکنید. سطح یک تابلوی نقاشی به هیچ عنوان شباهتی با سطوح دیگر مانند میز یا سطح کف پوش ندارد، بنابراین متد پاک سازی آن نیز کاملا متفاوت می باشد، آب میتواند باعث تغییر سایز بافتهای زیر کارشده و آسیب جدی به آن وارد کند. در کارهای با پایه رنگ اکلریک موضوع استفاده از آب به مراتب خطرناک تر است.

بنابراین چگونه میتوان یک نقاشی را تمیز کرد؟ در اینجا دو متد که توسط مرمت گران حرفه وجود دارد را به شما معرفی می نماییم:

اولین متد استفاده از یک قلموی نرم و تمیز برای برداشتن گرد خاک می باشد همین! این کار به ظاهر بسیار ساده می باشد اما اینطور نیست، برای گرفتن نتیجه مناسب باید با دقت با قلمو سطح کار را به آرامی تمیز کنید این پروسه ممکن است ساعتها وقت نیاز داشته باشد بنابراین با صبر و شکیبایی می توانید یک لایه آلوده را از سطح کار برداشته و یک تابلوی نسبتا تمیز داشته باشید. توصیه می شود به طور مرتب قلمو را تمیز کرده و دوباره کار را ادامه دهید. مطمئن شوید قلموی مورد استفاده کاملا نرم و تمیز است.


قلموی نرم و تمیز برای برداشتن گرد خاک

متد دوم می تواند ادامه متد اول باشد، به این صورت که بعد از لایه برداری خاک به وسیله قلمو می توانید مرحله دوم را آغاز کنید، بسیاری از موزه ها و مرمت گران از بزاغ دهان برای تمیز کردن یک اثر هنری استفاده می کنند! ساختار شمیایی بزاق دهان مانند آب نیست، بزاق دهان خاصیت لایه برداری دارد و نه شویندگی، این خاصیت باعث کاهش فراوان آسیب رسانی به نقاشی خواهد شد. در استفاده از این روش نباید یکباره اقدام به تمیز کردن تمام سطح کار نمایید، بلکه با یک پنبه و یا گوش پاک کن منطقه به منطقه اقدام به ترمیم و پاکیزه کردن کار نمایید.


بزاغ دهان برای تمیز کردن یک اثر هنری

در این متد به نکات زیر توجه کنید:

قبل از انجام این کار برای سی دقیقه چیزی نخورید و ننوشید (به غیر از آب)! در صورت خوردن یا نوشیدن این مواد با آب دهان شما فعل و انفعال شیمایی انجام داده به کار شما آسیب می زند.

مواد بزاق را قبل از اعمال بر روی نقاط اصلی و حساس در قسمت جزیی و کنار کار امتحان کنید، این کار به شما کمک میکند که اثر مواد را در آن قسمت مشاهده کرده و به مفید بودن یا نبودن آن بر روی کار پی ببرید. اگر نتیجه مناسب بود با احتیاط و دقت بسیار به سراغ نقاط حساس تر رفته و وقت زیادی را صرف تمیز کردن نمایید. این کار ممکن است نیاز به روزها صرف زمان داشته باشد. توجه! اگر شما به بیماری ریفلکس معده دچار هستید از آب دهان شخص دیگری استفاده کنید!

از ابزار بسیار نرم مانند گوش پاک کن یا پارچه های بسیار لطیف برای تمیز کردن سطح کار استفاده کنید، استفاده از هر نوع پارچه خشن یا زبر می تواند منجر به خراش و آسیب به سطح کار شما شود. از مواد اسفنجی استفاده نکنید زیرا ممکن است رنگها را به خود کشیده و منجر به آسیب به کارشود.

بعضی از متخصصان استفاده از مواد غذایی را به جای پنبه یا گوش پاک کن توصیه می کنند، موادی مانند سیب زمینی خام و یا نان سفید گندم.


ترکیب بزاق و نان گندم برای پاک سازی

توجه داشته باشید که استفاده از گوش پاک کن پنبه نرم و یا پارچه لطیف به دلیل عاری بودن از موادی اضافی (خنثی بودن) که در این مواد غذایی وجود دارد انتخابی امن تر است، اما در برخی موارد مواد غذایی اثرات قوی تری را بر روی "فقط بعضی از تابلوها" دارند.

در پایان با تاکید دوباره این موضوع که اگر مالک یک اثر هنری گران قیمت می باشید به هیچ عنوان پی گیری این متدها به شما توصیه نمی شود، در صورت نیاز به پاک سازی به نزد یک مرمت گر چیره دست و متخصص بروید.


ترجمه، گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده



دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

نقاشی های ما با شما سخن میگویند

اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک

اثری از هنرمند آموزشگاه مهدیه عبدالعلی زاده

آثاری از هنرمند آموزشگاه بنفشه حسینی

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

  Manijeh Habashi

زمان: جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۱:۵۰

با سلام و سپاس از آموزش های شما. سوال من اما در شیوه انبارداری این تابلوهاست. بدین معنا که من نه فروشنده ام و نه آنقدر دیوار دراختیار دارم که هرچه می کشم آویزان کنم. آیا باید آنها را تک به تک در نایلون پیچید و یا ...؟ که بشود دراز مدت از آنها محافظت کرد. آیا کانواس هایی که بروی چوب کامل کشیده شده اند را بهتر است در قاب نگهداریم؟ چون کانواس های روی چهارچوب کشیده را بهرحال نمیتوان قاب کرد.
پیشاپیش از راهنمائی تان سپاسگزارم. منیژه

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۱:۱۲

شما میتوانید تابلو های کم اهمیت ترتان را از چهارچوب باز کرده و بصورت رول که کمتر جا میگیرد نگهداری نمایید. ضمنا هیچ منعی برای قاب کردن کانواسهای به چهارچوب کشیده شده وجود ندارد و من نمیدانم از کجا این ذهنیت برای شما شکل گرفته است که نمیشود بوم را قاب کرد. بهر حال هر هنرمندی ممکن است با توجه به شرایط و امکاناتی که دراختیار دارد راه حلی برای نگهداری تابلوهایش بیابد و لزومی ندارد که همگان از پیشنهادی که من در اینجا ارائه دادم پیروی نمایند.

↩ پاسخ به پیام

  نوروزی

زمان: دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۸:۳۴

سلام آموزشتون خیلی خوب بود فقط من یه نقاشی رو بوم دارم که با گواش کشیده شده بعد روش اسپری زدم بعد قابش کردم بعد رو بوم هم نمیشه شیشه آورد بعد من برای نگهداریش همون یه قلمو تمیز بردارم و آروم روش بکشم ؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۴:۴۷

بله. همین کاری که گفتید را هم میشود انجام داد.

↩ پاسخ به پیام

  کامران

زمان: یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۳:۲۰

سلام
نقاشی مینیاتور من آسیب دیده.
رنگ در چند جا به حالتی که آب خورده پاک شده یا رنگها مخلوط شدند.
برای ترمیم چه باید کرد؟
کسی یا جایی هست رجوع کنم؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰:۳۴

متاسفانه مینیاتور در حوزه تخصصی ما نیست و در این زمینه کمکی به شما نمیتوانیم بکنیم. بهتر است مشکل خود را با افراد متخصص در این زمینه در میان بگذارید.

↩ پاسخ به پیام

  هیلیا

زمان: جمعه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۷:۰۸

سلام میشه لطفآ اگه کسی رو برای مرمت میشناسین معرفی کنید

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: جمعه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۳:۳۳

با شماره 02166709185 گالری شیث تماس بگیرید

↩ پاسخ به پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



🎭 روز شمار هنری
امروز ۲۰۲۴/۰۳/۲۹ میلادی برابر با جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد دورا کرینگتون، نقاش انگلیسی

دورا کرینگتون، نقاش انگلیسی

 ادامه مطلب 

©اکیداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید             کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به آموزشگاه نقاشی ایکاروس میباشد - 2024-2009